Lesní škola Beruška

Zde může být Vaše škola...

Zde můžeme umístit Vaší školu

Napište nám.
Kontaktovat

Kreativní centrum

Zde může být Vaše centrum...

Zde můžeme umístit Vaše centrum či klub

Kontaktovat

Nově vznikající svobodná škola

Zde může být Vaše prezentace...

Zde můžeme umístit prezentaci Vaší budoucí školy

Kontaktovat

Mapa škol, center, střídavek a dalších skupin. Přidejte tu svou.

+Přidejte se

Jaké existují školy a skupiny?

Současná legislativní úprava umožňuje individuální vzdělávání na 1. i na 2. stupni ZŠ, a to podle § 41 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění účinném od 1. 9. 2016.

Pokud cítíte, že domácí vzdělávání není pro vás to pravé ořechové, existují i alternativní školy, které se mohou od tradičního vzdělávání lišit. Existují jak rejstříkové školy, tak i nerejstříkové „školy“ či organizace, které mohou mít různá specifika (tedy mohou děti sdružovat na účelem vzdělávání, nebo jen např. za účelem hlídání).

Jaký je tedy rozdíl mezi rejstříkovou a nerejstříkovou školou?

Rejstříkové školy jsou školy, které jsou zapsány v rejstříku MŠMT. Tyto školy mohou vydávat vysvědčení, mají svůj školní vzdělávací program a děti zde mohou plnit povinnou školní docházku.

Oproti tomu nerejstříková škola, nemá z právního hlediska se školou nic společného. Jedná se většinou o „komunitní školy“ či různé spolky, skupiny. Aby do nich děti mohli docházet, musejí být zapsáni v kmenové (tedy rejstříkové škole) a být oficiálně na individuálním vzdělávání. Do kmenové školy budou poté docházet dvakrát do roka na přezkoušení (jsou i komunitní školy, kam přezkušující dojíždí a přezkoušení tak probíhá přímo v jejich prostorách).

Alternativní rejstříkové školy či programy dostupné v ČR:

  • Waldorfská (MŠ, 1. i 2. stupeň ZŠ, SŠ)
  • Montessori (MŠ, 1. i 2. st. ZŠ)
  • Daltonská (MŠ, 1. i 2. st. ZŠ, SŠ)
  • Freinetovská škola (pouze prvky v některých ZŠ)
  • Jenská (1. st. ZŠ)
  • Začít spolu (MŠ, 1. st. ZŠ)
  • Zdravá škola (MŠ, 1. i 2. st. ZŠ, SŠ)
  • Lesní / přírodní škola (MŠ, ZŠ)
  • Svobodná demokratická škola (MŠ, ZŠ, SŠ)

Jaké existují nerejstříkové „školy“ a skupiny?

Neexistuje žádné oficiální zařazení a každá škola či skupina je individuální. Veškeré informace by vám měla každá tato organizace sdělit, a to např. na jejich internetových stránkách nebo osobně. Nicméně můžete se setkat s těmito typy:

Komunitní školy

Jsou komunitní školy, které mají jasně daná pravidla o tom, jak to u nich probíhá a mít jasně stanové školné. A pak jsou také ty, které zakládají většinou samotní rodiče, jenž se mezi sebou na chodu školy domlouvají společně a místo placení školného si rozdělí výuku mezi rodiče a hradí jen náklady. Může se zde jednat jen o formu hlídání, anebo vyučování. Ve většině těchto škol ovšem najdete mezi průvodci kvalifikované učitele. Existují i komunitní školy, které jsou zapsané v rejstříku MŠMT, a zde tedy pojem komunitní znamená, že se na chodu školy podílejí i rodiče, a to většinou nejen finančně.

Střídavka

Je skupina domškoláků, kteří se scházejí za účelem učení, nebo jen trávení společného času vždy u jedné z rodin, které se v hostitelství pravidelně střídají. Rodiče tak získávají volný čas, třeba na práci.

Skupiny

Může být spoustu různorodých skupin. Skupiny se mohou scházet pravidelně či nepravidelně, na určitém místě či pokaždé jinde. Meze se zde opravdu nekladou a každá skupina si svá pravidla vytváří sama dle svého uvážení.

Waldorfské školy

Waldorfská škola by měla dítě připravit na život znalostně, ale také by měla rozvíjet tvůrčí a sociální dovednosti. Učitelé by zde měli děti brát jako duchovní bytost, která má již od narození nadání možnosti všestranného vývoje tak, aby dítě mohlo převzít výchovu samo na sebe. Waldorfské školy nepoužívají učebnice a odpovědnost má učitel. Hodnocení je slovní. Do slavností roku a různých rituálů bývají zapojovány i rodiče. Vyučování probíhá v blocích, které se nazývají „Epochy“. Ta trvá cca 3 – 4 týdny a pak ji vystřídá epocha jiného předmětu. Bloky jsou rozděleny do několika celků, kde se střídají činnosti vyžadující zapojení různých částí osobnosti – hlava, srdce, tělo.

Montessori školy

Pedagogika Marie Montessori respektuje vývojová období dítěte, vývojové potřeby a senzitivní období dětského věku. Učitel zde má roli nenápadného vedení, aby dítě dokázalo věci samo. K výuce jsou používány speciální pomůcky, které mají usnadnit pochopení nových jevů a mají přispět k hlubšímu a trvalejšímu uchování nových vědomostí a zkušeností.

Daltonské školy

Daltonský plán je založen na odlišné organizace vzdělávání, jehož základními principy jsou volnost, samostatnost a spolupráce. Děti rozhodují o své práci, určují si tempo a učí se spolupráci s ostatními dětmi. Daltonský plán se zazařuje do škol jako doplněk k tradičnímu školství a některé školy zazařují do výuka daltonské bloky.

Freinetovská škola

Jedná se v podstatě o vybavení třídy pracovními koutky, ve kterých se mohou děti individuálně nebo ve skupinách věnovat činnostem z oblasti přírodních věd, domácím pracím, umělecké tvorbě a jazykové komunikaci. Děti jsou učeny experimentovat a využívat učební materiály ke zkoumání a nemusí bát používány přesným způsobem, ke kterému jsou určeny.

Jenské školy

Jenská škola by měla zajišťovat rodinnou atmosféru, přirozené a podnětné prostředí pro svobodný rozvoj dítěte. Učebny vypadají podobně jako dětské pokoje. Hodnotí se slovně a v jedné třídě jsou spojeny 2 – 3 ročníky. Jenské školy využívají prvky Freinetovy a Motessori pedagogiky.

Začít spolu

U programu začít spolu je třída rozdělena na centra aktivit. Den začíná v kruhu, kde si dětí povídají a sdělují své zážitky, pocity a seznámí se plány na tento den. Vyučuje se většinou matematika a čeština, přičemž podobu výuky určuje učitel. Děti by ovšem měli být co nejvíce zapojeni do her, diskuzí, zajímavých úloh a pracovat mohou v různě velkých skupinách.

Třída je rozdělena na tzv. centra aktivity – to jsou vlastně stolky, ke kterým náleží dobře přístupné police s různými materiály podle zaměření centra.

Den začíná povídáním v kruhu (na koberci), ve kterém si děti vzájemně sdělí své nové zážitky či pocity a seznámí se s plány na nový den.  Následuje obvykle matematika či čeština. Podoba výuky záleží na každém učiteli, ale obecně by děti měly být co nejaktivněji zapojeny (hry, diskuse, zajímavé úkoly, práce v různě velkých skupinách…)

Zdravá škola

Zdraví ve Zdravé škole je chápáno jako celkový stav fyzické, psychické a sociální pohody. Znaky zdravého učení bývají smysluplnost, motivující hodnocení, přirozenost, klidná a otevřená atmosféra, samostatnost, hledání vlastních nápadů a uvědomění si odpovědnosti za své činy. Zdravá škola by měla podporovat zvídavost, spontánnost, respektovat potřeby jedince, rozvíjet komunikaci. Práce by měli být zadávány dle schopností dítěte.

Lesní/přírodní školka

Lesní mateřská škola jsou přesně popsané ve školském zákonu a průvodních vyhláškách. Lesní školky kladou na pobyt dětí v přírodě a vzdělávání mimo vnitřní prostory. Zázemí mohou mít takové školy skromné  – v jurtě, maringotce či chatce. V lesní škole by měli být dva průvodci, přičemž jeden z nich musí být kvalifikovaný pedagog a druhý alespoň kvalifikaci „chůvy“.

Svobodné demokratické školy

„Svobodná“ značí, že děti mají velkou míru svobody v tom, jak tráví svůj čas a jakým způsobem se učí. „Demokratická“ je hlavně kvůli školnímu shromáždění, které je středobodem školy. Na něm se děti podílí na opravdovém demokratickém procesu a na tvorbě školních pravidel. O demokracii se neučí, demokracií žijí. Očekává se, že vzdělávání je zodpovědností dětí. Děti mají neomezenou svobodu si hrát, zkoumat, rozjímat a sledovat své vlastní zájmy a příležitost k sebeřízení. Učitelé jsou zde spíše pomocníci.

Nenechte si ujít naše novinky, nové články a zajímavosti.

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Přejít nahoru

Přidat nové místo

×
×